Evidence of Open Science Principles in Library Disaster Management: The Malaysian Academic Library Experience

 Abstract :  Many institutions struggle to create effective preparedness, response, recovery, and mitigation plans despite the significance ...

Sunday, October 27, 2013

TAMAN DALAM UNIVERSITI @ PUSAT SUMBER UiTM KAMPUS BANDARAYA MELAKA

Program Going Green merupakan salah satu inisiatif Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang bertujuan untuk menyokong manifestasi kerajaan dalam usaha mewujudkan persekitaran yang selesa, sihat dan kondusif untuk didiami oleh seluruh masyarakat. Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Seri Panglima Masidi Manjun berkata kerajaan memandang serius terhadap isu-isu alam sekitar yang menyumbang kepada masalah utama seperti pemanasan global, peningkatan pelepasan gas rumah hijau, penyusutan sumber-sumber semulajadi serta bencana alam. (Donald Ragang, Borneo Insider, 2013). Tanggal 26 Oktober 2013, Universiti Teknologi Mara (UiTM) diiktiraf oleh Malaysia Book of Records apabila berjaya menanam 2,013 batang pokok Meranti Bukit di kampus induknya di sini serta 13 lagi cawangannya secara serentak sempena program ‘Going Green UiTM 2013′.

Universiti Teknologi Mara Melaka juga tidak terkecuali dalam menjayakan inisiatif ini dimana, Rektor UiTM Melaka telah memberikan KPI kepada semua PTJ untuk mewujudkan Taman dalam Universiti. Penolong Rektor UiTM Kampus Bandaraya, Dr Ismadi telah menggerakkan program ini dengan menganjurkan program Pertandingan Cergas dan Ceria peringkat UiTM Kampus Bandaraya Melaka. Gotong Royong perdana yang melibatkan keseluruhan staf pentadbiran, staf akademik dan para pelajar telah diadakan pada 25 Oktober 2013.  Pusat Sumber UiTM Kampus Bandaraya juga menyokong manifestasi kerajaan dan mereliasisasikan inisiatif yang dibuat oleh Rektor iaitu mewujudkan konsep Taman Dalam Universiti bagi memberi persekitaran yang selsesa, sihat dan kondusif.  Gambar-gambar dibawah merupakan inisiatif pihak Pusat Sumber UiTM Kampus Bandaraya dalam mewujudkan mini Taman dalam bangunan (Universiti). 












No comments:

Post a Comment